JÓGOU PROTI STRESU

22.06.2020

Praktický návod, jak dosáhnout klidu mysli a začít žít naplno.

           Jógové pozice se zaměřují na jednotlivé části našeho těla. Tu část, které je ásana určena tak pomocí našeho dechu a pozornosti harmonizujeme a léčíme na mnoha úrovních. Fyzické, mentální a emocionální. 

           Uvolňováním svalového napětí má za následek postupné odplavování emocionální zátěže, která je právě často příčinou našich bolestí.

Znáš ten pocit, když se po lekci jógy cítíš, jako by ti spadl těžký batoh ze zad?

           V tomto procesu nám velmi pomáhá dech. Okysličováním těla mu navracíme vitalitu a obnovujeme jeho schopnost regenerace. Dech je také přímo napojen na naše emoce. Pokud ti bude šéf vyhrožovat vyhazovem a ty máš doma tři děti, které musíš živit, tvé tělo se stáhne a dech se zkrátí. Čemu bychom jinými slovy mohli říci - STRES.


Relaxací k dobré imunitě


           Stres je obranný mechanismus, který ti může perfektně posloužit. Jdeš-li v noci tmavou uličkou a za tebou se plouží divný chlapík v kšiltovce, bude se ti hodit, že budeš přirozeně ostražitá a připravená na rychlý útěk. A to díky stresu.

           Jsme-li pod tlakem však dlouhodobě, například v práci, imunitní systém našeho těla se bude oslabovat, neboť krev a živiny budou neustále podporovat svaly potřebné k útěku před hrozícím nebezpečím, místo toho, aby vyživovaly vnitřní orgány.   

           Relaxace a uvolnění dává tělu prostor k vyživení vnitřních, životně důležitých, orgánů. Pomalý hluboký dech je hlavním iniciátorem procesu uvolňování, neboť je přesným opakem rychlého a krátkého dechu, aktivovaného ve stresové situaci.


Dobrý pomocník, ale špatný pán


           Abychom docílili procesu léčení praxí jógy, je kromě kvalitního dechu důležitá ještě jedna věc. Naše POZORNOST.

           Většina našich problémů vzniká z neustálé aktivity naší mysli, která miluje řešit a tím nás od prožitku všeobjímajícího přítomného okamžiku oddaluje. Mysl je dokonalý pomocník, pokud potřebujeme najít řešení, dokáže však udělat problém i ze situace, která by problémem nemusela být vůbec. Třeba jako když se ochladí počasí nebo vysvitne slunko. Že v tom není problém?    

           Já si také myslím, že ne, ale mysl některých z nás je velmi kreativní. Potřebuješ důkaz? Zapni dnes večer zprávy na Nově a uvidíš.


Žij čas s rodinou naplno


           Pozoruješ-li, jak mysl funguje, můžeš si všimnout, že její hlavní výživou je to, co již bylo nebo to, což ještě nenastalo. Tedy minulost a budoucnost

           Naučíš-li se však setrvávat více v přítomnosti, mysl začne ztrácet sílu a moc, neboť ji přestaneš krmit.

Znáš ten příběh o vlcích ne?

"A dědečku, který z těch vlků přežije? Ten dobrý nebo ten zlý?...

Ten, kterého krmíš Mirunko."

            Naučíš-li se tedy, jak krmit "vlka" ticha a prostoru v nás, tím, že se naučíš setrvávat v přítomnosti častěji, vnitřní tichost začne převládat nad chaosem a hlukem mysli. Možná pak budeš moct jít na procházku do lesa a cítit tu úžasnou vůni mokré půdy a vnímat dotek svěžího vánku na tvé kůži. Nebo sedět u večeře s rodinou a užívat si čas strávený s těmi, které miluješ, NAPLNO.


Jak se ale takový vlk krmí? 

Tady je praktický návod!


           Praxe na jógamatce, je takovým malým výcvikem. Prostorem, kde se přítomnosti učíme. 

           Vstupními dveřmi je POZORNOST. Zaměříme-li pozornost na věc či aktivitu, která je teď a tady, například náš dech nebo tělo, pomáháme si tím vstoupit do prostoru klidu a uvolnění a vypínáme autopilota mysli, která je často příčinou všech problémů, bolestí či nemoci.

           Postupným uvolňováním jednotlivých částí těla, hlubokým klidným dechem a plnou bdělostí tvoříme milující vztah sami se sebou a tím se otevíráme procesu léčení.    

           Přesto, že je důležité mít alespoň základní znalosti o správném provedení jógových pozic. Bez pozornosti a dechu pro nás bude jógová praxe jen dalším cvičením. To, co v dnešním západním světě chybí, je právě hlubší uvědomění a vnímání jógové praxe jako léčebného systému a prostředku sebepoznání.

           Že jóga není o tom dát si nohu za krk, ale usmát se na prodavačku za pultem. 

Učí nás, jak být tady a teď. Jak milovat sami sebe. 

Jak NE-přežívat, ale ŽÍT.